O czasopiśmie

TOP20 artykułów "Edukacji Filozoficznej"

W ramach popularyzacji dorobku autorów współtworzących blisko 40-letnią historię półrocznika „Edukacja Filozoficzna”, redakcja czasopisma przygotowała zestawienie 20 najbardziej cenionych i najczęściej cytowanych artykułów opublikowanych na jego łamach. Wybrane teksty zostają niniejszym ponownie udostępnione w wersji elektronicznej w tłumaczeniu na język angielski na stronie internetowej czasopisma, stanowiąc przekrojowy obraz problematyki, jaką podejmowali filozofowie w Polsce na przestrzeni dekad.

Zestawienie obejmuje zarówno klasyczne tematy filozoficzne, jak i teksty z pogranicza filozofii i innych dziedzin, takich jak religioznawstwo, edukacja, czy badania nad językiem. Znajdziemy wśród nich analizy twórczości Romana Ingardena, refleksje nad kłamstwem i prawdomównością, rozważania dotyczące tożsamości filozoficznej Władysława Tatarkiewicza, a także studia nad myślą Leszka Kołakowskiego, Immanuela Kanta czy problematyką Gettiera. Nie brakuje również artykułów ukazujących zderzenie tradycji szkoły lwowsko-warszawskiej z marksizmem, czy współczesnych rozważań o fenomenologii ucieleśnionej. W zestawieniu znalazły się również teksty dotyczące moralnego sensu tolerancji, kultury techniki, filozofii uniwersytetu oraz zestawienie podobieństw i różnic między stoicyzmem a buddyzmem zen. 

Pełne teksty wybranych artykułów są dostępne w otwartym dostępie, co umożliwia wszystkim zainteresowanym zgłębianie dorobku polskiej myśli filozoficznej.

1) Chrudzimski, A. (1998). Teoria intencjonalności Romana Ingardena. Edukacja Filozoficzna, 25, 249-262
Chrudzimski, A. Teoria intencjonalności Romana Ingardena.pdf.

2) Wolniewicz, B. (2012). O pojęciu kłamstwa i zasadzie prawdomówności. Edukacja filozoficzna, 54, 1-23 
Wolniewicz, B. O pojęciu kłamstwa i zasadzie prawdomówności.pdf

3) Zegzuła-Nowak, J. (2010). Spór o tożsamość filozoficzną Władysława Tatarkiewicza. Edukacja Filozoficzna, 49, 93-112.
Zegzuła-Nowak, J. Spór o tożsamość filozoficzną Władysława Tatarkiewicza.pdf

4) Stępnik, A. (2013). W sprawie pojęcia kłamstwa. Edukacja Filozoficzna, 56, 101-115.
Stępnik, A. W sprawie pojęcia kłamstwa.pdf

5) Pencuła, M. (2016). Leszek Kołakowski o religii. Edukacja Filozoficzna, 61, 77-105.
Pencuła, M. Leszek Kołakowski o religii.pdf

6) Puczyłowski, T. A. (2000). Problem Gettiera a logika przekonań. Edukacja Filozoficzna, 29, 5-19.
Puczyłowski, T. A. (2000). Problem Gettiera a logika przekonań.pdf

7) Kozyra, W. (2018). Kant o woli i wolności. Edukacja Filozoficzna, 65, 95-115.
Kozyra, W. Kant o woli i wolności.pdf

8) Woleński, J. (1990). Argumentacje filozoficzne. Edukacja Filozoficzna, 10, 43-60.
Woleński, J. Argumentacje filozoficzne.pdf

9) Jadczak, R. (1991). Z dziejów spotkania szkoły lwowsko-warszawskiej z marksizmem. Edukacja Filozoficzna, 11, 99-114.
Jadczak, R. Z dziejów spotkania szkoły lwowsko-warszawskiej z marksizmem.pdf

10) Heller, M. (2019). The Logic of God. Edukacja Filozoficzna, 68, 227-244
Heller, M. The Logic of God.pdf

11) Pobojewska, A. (1998). Dzieci mają głos: warsztaty z dociekań filozoficznych z dziećmi i młodzieżą. Edukacja Filozoficzna, 25, 315-323
Pobojewska, A. Warsztaty z dociekań filozoficznych.pdf

12) Trepczyński, M. (2013). Człowiek hipermodernizmu. Edukacja filozoficzna, 56, 171-184
Trepczyński, M. Człowiek hipermodernizmu.pdf

13) Klimowicz, E. (1995). Moralny sens tolerancji.„. Edukacja Filozoficzna, 20, 105-117
Klimowicz, E. Moralny sens tolerancji.pdf

14) Szyndler, L. (1995). „Zagadnienie ‘słowa serca’w ‘Scriptum super Libros Sententiarum’św. Tomasza z Akwinu”. Edukacja filozoficzna, 20, 203-212.
Szyndler, L. „Zagadnienie ‘słowa serca’w ‘Scriptum super Libros Sententiarum’św. Tomasza z Akwinu”.pdf

15) Jadacki, J. J. (1992). Sofizmat. Edukacja Filozoficzna, 13, 66-68.
Jadacki, J. J. Sofizmat..pdf

16) Szmyd, J. (2016). Idea uniwersytetu klasycznego a jakość człowieka. Edukacja Filozoficzna, (Wydanie specjalne: Filozofii Polacy potrzebują. Księga pamiątkowa ofiarowana Witoldowi Mackiewiczowi w siedemdziesiątą piątą rocznicę urodzin), 47-75.
Szmyd, J. Idea uniwersytetu klasycznego a jakość człowieka.pdf

17) Stankiewicz, P. (2012). Stoicyzm i buddyzm zen. Sześć podobieństw i sześć różnic. Edukacja Filozoficzna, 54, 135-148.
Stankiewicz, P. Stoicyzm i buddyzm zen. Sześć podobieństw i sześć różnic.pdf

18) Kąkol, T. (2020). Fenomenologia ucieleśniona (embodied phenomenology) a teza o tożsamości psychofizycznej. Edukacja Filozoficzna, 69, 37-72.
Kąkol, T. Fenomenologia ucieleśniona (embodied phenomenology) a teza o tożsamości psychofizycznej.pdf

19) Bobryk, J. (2002). Kultura techniki i problem racjonalności. Edukacja Filozoficzna, 33, 19-34.
Bobryk, J. Kultura techniki i problem racjonalności.pdf

20) Gąsiorowski, M. L. (2012). Postać Sokratesa w ujęciu Hannah Arendt. Edukacja Filozoficzna, 54, 171-185.
Gąsiorowski, M. L. Postać Sokratesa w ujęciu Hannah Arendt.pdf